Casa Rocamora | Fundació
casa-rocamora-barcelona-fachada-header
La Fundació Rocamora

La fundació és una entitat sense ànim de lucre, creada el 1976 per Antonio Rocamora Pellicer, Marquès de Villamizar, a partir del llegat de la col·lecció d’art del seu besoncle Manuel Rocamora Vidal. S’ubica a la Casa Rocamora, residència habitual de Manuel Rocamora des del 1935, un palauet isabelí del carrer Ballester al barri del Putxet de Barcelona.

La fundació alberga un patrimoni artístic divers format per més de vint col·leccions, entre les quals destaca la de ceràmica d’Alcora, dibuix, pintura, escultura i mobiliari d’entre els segles xviii i xx majoritàriament. Destaca especialment una sala en la qual s’exhibeix de manera permanent obra del pintor Ramon Casas. També s’hi troben peces tan singulars com la maqueta original en bronze del monument a Cristòfor Colom de Barcelona o el mòbil d’Els Quatre Gats que va fer Picasso per a la taberna modernista per excel·lència que duu el mateix nom. La biblioteca està formada per cinc mil volums que versen sobre matèries com ara literatura, art, música i història. Hi descobrim col·leccions curioses de reclams publicitaris, mascarons de proa, naips i autòmats distribuïdes entre les diverses estances.

La Casa Rocamora ha estat objecte d’una rehabilitació profunda, gràcies a la qual ha recuperat l’esplendor original. Al bell mig de la ciutat de Barcelona, la fundació disposa de 600 m² d’exposició. El jardí de la casa és un agradable racó romàntic amb palmeres altes i un estany central, un oasi de pau a tocar de la Ronda del General Mitre.

President
Eduardo Rocamora Trías

Secretari

Antonio Rocamora Trías

Vocals
Andrés Blay Blanc
Tatiana Rocamora Trías
María del Carmen Trías Blay

Valors

La missió de la Fundació Rocamora és conservar i divulgar el seu patrimoni cultural. La fundació pretén establir diversos vincles i facilitar l’aproximació de la societat a l’art, impulsant programes culturals, artístics i socials a través de la col·laboració amb altres entitats.

El ric patrimoni que gestiona la fundació aplega col·leccions molt diverses que permeten un acostament envers l’art català dels darrers tres segles. En aquest sentit, la fundació té l’aprenentatge com un dels seus valors principals. Constantment s’investiguen i documenten peces. El coneixement de la fundació es trasllada al visitant, amb el qual s’obre una àmplia diversitat de diàlegs.

La col·lecció també reuneix un ampli llegat de peces procedents d’indrets molt diferents. La Fundació Rocamora s’orienta cap a la creació de discursos que interrelacionen la realitat cultural de la societat catalana vers el món, especialment en els segles xviii, xix i xx. Alhora, amb mirada introspectiva, facilita l’accés a l’anàlisi de la societat catalana del moment. El fonament de la Fundació Rocamora és establir noves vies d’accés a l’art. També obre les portes per facilitar consultes a la seva biblioteca i organitzar visites guiades a la col·lecció.

A través de la promoció d’acords de cooperació, la Fundació Rocamora assumeix el paper de dinamitzadora dins l’àmbit artístic. Creant línies de diàleg, treballa amb altres entitats de prestigi reconegut mitjançant la cessió d’obres d’art.

Col·laboracions